OK....
OK....
Założyłem tempomat i wszystko działa. Wszystko opisałem w moim poście. Polecam się zapoznać i spróbować. 100% sprawdzone. Ale kilka poprzednich postów z "gdybankami" chętnie przeczytałem. Informacje na temat montażu zebrałem z włoskiego forum.http://www.forum.alfaholicy.org/mito...a_montazu.html
Ostatnio edytowane przez LEONE ; 31-05-2014 o 21:22
to chyba nie jest wcale takie pewne że jak w mito się dało to w julce będzie równie łatwo (choćby przykład z kalibracją uniair, ten sam silnik i nawet to samo ecu a w julce nie da się wykonać takiej funkcji i koniec). Jak już wspominał bubu321 wszystko zależy od oprogramowania body-niestety jest ono zazwyczaj bardzo oporne (przynajmniej w julce) na dodawanie nowych nie fabrycznych opcji i najcześciej jest to nie możliwe (bez poważnego swapa BC). Nie bez znaczenia może być też rodzaj wersji distinctive/progression. Czekamy na info czy komukolwiek udało się to zrobić w julce. Może ktoś trafi na jakieś info na zagranicznych forach
Sprawa wygląda następująco:
Poduszkę demontuje sie przy pomocy płaskiego śrubokręta 6mm -7mm.
Śrubokrętem przebijam osłonę w zaznaczonych przez producenta miejscach. Śrubokręt prostopadle do osi kolumny kierownicy, wsuwamy maksymalnie i przekręcamy w prawą lub lewą stronę, poduszka odskakuje. Powtarzamy czynność z drugiej strony ( dwa zaczepy)
- kupujemy przełącznik zespolony ( w moim przypadku światła auto. Wycieraczki auto) zaślepka z otworem na manetkę tempomatu.
- zakładamy przełącznik plug & play
- w kości brakowało pinu 8, 11 i 12 ( nie ma to znaczenia)
- podłączamy np. AlfaOBD na żółtej przejściówce
- wchodzimy w Fiat Grande Punto, B-C, Delphi 4, włącz/ wyłącz tempomat i oczywiście włączamy go
- manetka aktywuje kontrolkę oraz wyświetla informacje o włączonym / wyłączonym tempo.
.......................................
![]()
Ostatnio edytowane przez lechtak ; 04-06-2014 o 11:04
- rozumiem że brakujące piny nie były w Twoim przypadku potrzebne ?
- Czy kierownice w Giuliecie też trzeba sciagać żeby zdemontować osłony kolumny?
- jaką wersję posiadasz?
Znacie miejsce na Śląsku, gdzie można by zlecić instalację całości?
Sent from my 700T1C using Tapatalk
Żadne prostopadle
Demontujemy wkładając śrubokręt wzdłuż PŁASZCZYZNY KIEROWNICY, RÓWNOLEGLE OD OTWORU DO ZACZEPÓW.
Czyli prawie pionowo w górę od otworu.Wążne aby prowadzić śrubokręt równolegle do płaszczyzny kierownicy ,wyczuwa się jak śrubokręt dochodzi do tego aluminiowego elementu ze zdjęcia.Ja nie korzystałem ze śrubokręta tylko z wygiętej na samym końcu elektrody 4 wygięcie tak z 5-6 mm taki ala wytrych.
Patrzcie zdjęcie
Stopka strzałki to wlot
Co do reszty nie trzeba wchodzić do grande punto
Wchodzimy Multiecuscan 2.3 w zakładkę proxy...... i aktywujemy kontrolkę oraz dziwignię sterownia tempomatem mi poszło bez procedury osiowania.
Reszta jest tak jak opisywał kolega.
- 24-11-2013, 23:22
LEONE
UżytkownikEmbrion![]()
Dołączył10 2011AutoMITO 1.4 TB 120KM DESTINTIVEPostów6Podziękowania za post / Lubię to
Czas spędzony na forum8 h 40 m
Tempomat do mito - instrukcja montażu
Po dłuższych przygotowaniach i przeglądaniu włoskiego forum udało mi się zainstalować i uruchomić tempomat w mojej Mito. Działa wspaniale- rewelacja. Podaję garść informacji potrzebnych do samodzielnego montażu.
1. kupić na Allegro lub innym portalu przełączniki pod kierownicę z tempomatem koszt ok.150 zł.
2. Kupić w serwisie Alfy zaślepkę z dwoma otworami do obudowy kolumny kierownicy koszt ok. 40zł.
To całe koszta
Montaż:
1. Odpinamy klemę akumulatora by nam poduszka nie odpaliła.
1 Zdejmujemy poduszkę Airbag z kierownicy-tu niespodzianka aby to zrobić trzeba przebić gumową obudowę kierownicy w dwóch miejscach poniżej koła w miejscach oznaczonych przez producenta. ( Jest to fabryczna procedura więc bez obaw) Płaski śrubokręt wcisnąć w oznaczone miejsce przebijając gumę (KIERUNEK UŁOŻENIA ŚRUBOKRĘTA TAK JAK NA MARKERACH). Po włożeniu go na głębokość 6-7cm należy go obrócić o ok.90 stopni i poducha odskoczy.Miejsca przebicia przez śrubokręt oprócz markerów na gumie można wyczuć palcami. Bez obaw po wyjęciu śrubokręta nie będzie śladu.
2. Po odsunięciu poduchy odpinamy białą wtyczkę od klaksonu oraz dwie wtyczki z poduszki.
3. Rozpinamy wtyczkę czarno-czerwoną od sterowania przycisków w kierownicy,
jeżeli występują.
4. Zdejmujemy gumowy kapturek ze śruby mocującej kierownicę i kluczem 24 odkręcamy kierownicę,
5. Zdejmujemy kierownicę przeciągając delikatnie wszystkie przewody od taśmy,
6. Odkręcamy małym imbusem 7 wkrętów mocujących dolną obudowę kolumny kierownicy--jest ich 7 jak o jakimś zapomnisz to ciągnąc dolną obudowę na stówę ją połamiesz. Zdejmujemy dolną obudowę delikatnie wyhaczając ją z zatrzasków.
7.Odkręcamy małym imbusem dwa wkręty mocujące górną obudowę którą zdejmujemy wyhaczając ją pod zagarem z dwóch zatrzasków trzymających tę ochydną podróbkę skóry,
8. Odkręcamy trzy wkręty mocujące taśmę i wypinamy ją z gniazda w dolnej części kolumny. Trzeba pilnować by nie obrócić obudową taśmy gdyż można ją łatwo zerwać.
9. Na górze zespołu przełączników wypinamy czarną wtyczkę. TUTAJ INFORMACJA. Od tej wtyczki zależy czy montaż będzie prosty czy się trochę skomplikuje. Na wypiętej wtyczce są małe cyferki pokazujące jak są liczone piny. Na górnym rzędzie jest 1-6 na dolnym 7-12. Należy sprawdzić czy piny 6 i 10 są pełne. Jeżeli są, to sprawa jest prosta ale jeżeli są puste trzeba pociągnąć dwa kabelki do body komputera. Większość instalacji ma pełne piny.
10. Rozpinamy dwie obejmy wiązek wokół przełącznika o po odkręceniu imbusowej śruby ściskającej obejmę przełącznika i lekkim podważeniu przełącznika na godzinie 12, od strony metalowej obejmy, zsuwamy przełącznik.
11. Następnie mocujemy wszystko w odwrotnej kolejności wykorzystując nowy przełącznik i kupioną zaślepkę.
12. Po zmontowaniu wszystkiego do kupy tempomat nie działa.
13. Wpinamy się do wtyczki diagnostycznej i programem multiecucsan w wersji 1,7 wchodzimy w menu i znajdujemy dwie opcje 1.włączenie lampki cruiser 2. uruchomienie przełącznika cruiser.
14. Po włączeniu tych opcji robimy osiowanie PROXY.
15. Cieszymy się działającym tempomatem.
Ostatnio edytowane przez LEONE ; 26-11-2013 o 00:06
Cytuj zaznaczony tekst
- Podziękowanie za post / Lubi to - 1 Thanks, 0 Likes, 0 Dislikes
piotriix thanked for this post
Read more: http://www.forum.alfaholicy.org/mito...#ixzz3QQQOllil
Dodano po 2 minutes:
Nie stosujemy się do warunków punktu 9 bo w julce jest wyjm i włóż co do kabli ,wtyczek itd.
Ostatnio edytowane przez Piotriix ; 31-01-2015 o 19:48 Powód: Dodano
Kto chce szuka sposobu,
kto nie chce szuka powodu.
155 V6 LPG-163 KM-była
156 V6 LPG-190 KM-była
147 2.0TS 150 KM Selespeed LPG.-była
166 2.0 V6 TB -215 KM- LPG-była
Giulietta 1.4 TB -207KM -LPG -jest
Lancia Delta 1.8 TBI 283KM -jest
Dzięki kolegom Lechtak, Leone i Piotriix dałem się przekonać, że najprawdopodobniej uda się tylko wymienić przełączniki i zaktywować tempomat w MESie. Gwarancja na auto właśnie się skończyła, więc przystąpiłem do prac. Operacja zakończona sukcesem. Dla informacji innych (o ile ma to znaczenie bo jak na razie każdy miał sukces) wersja auta to Veloce 1.4 TB z początku 2013 r.
Wrzucę poniżej dokumentację zdjęciową, może komuś się przyda.
Zaznaczam że umieszczone tu informacje są jedynie podzieleniem się moim doświadczeniem z montażu, nie gwarantuję że u każdego montaż sie uda (różnice w instalacjach, inny Body Computer itp), choc jak na razie kilku forumowiczów z sukcesem zakończyło dodanie tempomatu.
Nie ponoszę żadnej odpowiedzialności za ewentualne problemy/szkody jakie ktoś sobie/autu przy okazji tych modyfikacji może wyrządzić. Każdy kto się zdecyduje na taka modyfikację robi to tylko na własne ryzyko I musi sobie zdawać sprawę że grzebie choćby przy poduszce powietrznej czy zdejumje kierownicę, a zatem narusza ważne element bezpieczeństwa w aucie.
Najpierw mamy zakup przełączników i zaślepki. Ja swoją kupiłem na lokalnym szrocie z rozbitka za 150zł. Warto zwrócić uwagę czy potrzebujemy (lub chcemy) wersji z automatycznymi światłami i wycieraczkami (taka akurat tam gdzie kupowałem też była dostępna za 200zł). Ja akurat miałem bez i nie zamierzałem dokładać żadnych czujników deszczu/światła, więc kupiłem bez:
Odłączamy masową klemę akumulatora i czekamy jakiś czas żeby wszelka elektronika się rozładowała i nie wypaliła nam poduszka w twarz przy odłączaniu (tak piszą inni na forach, nie zaszkodzi 10minut, choć moim zdaniem pewnie 10sek też byłoby OK).
Po odkręceniu 4 wkrętów na imbus 3mm zdejmujemy górną i dolną obudowę kolumny kierownicy.
Przebijamy zaznaczone miejsca pod kierownicą i wkładamy śrubokręt równolegle do płaszczyzny kierownicy, tak jak na poniższych zdjęciach:
Ważny jest dobór śrubokręta - musi być długi na kilkanaście cm, a szeroki tak gdzieś na 6mm. U mnie to lekko nie poszło męczyłem się różnymi śrubokrętami, przekręcałem, próbowałem jeden/dwa naraz, poduszka się ruszała, ale nie chciała wyjść. W końcu połączenie przekręcania śrubokrętem i siły(pociągnięcie poduszki) załatwiły sprawę. Odpinamy kable od poduszki, z boku wciskamy odpowiednio fioletowy/pomarańczowy plastik i wysuwamy wtyk z poduszki - u mnie to tak łatwo nie szło, trochę podważyłem wtyki drugim śrubokrętem. Poniżej zdjęcie z włożonym śrubokrętem w miejscu zatrzasków poduszki:
Zdejmujemy gumową zaślepkę na nakrętce kierownicy i kluczem 24 odkręcamy kierownicę. Ja u siebie celowo nie blokowałem kierownicy, tak żeby nie przenosić siły przy odkręcaniu na blokadę (możliwość zerwania/uszkodzenia?), trzymałem jedną ręką i blokowałem kolanami kierownicę, a drugą ręką przekręciłem klucz - poszło zaskakująco łatwo - mam wrażenie że Giuseppe czy Luigi miał gorszy dzień jak dokęcał kierownicę w fabryce. Po zdjęciu kierownicy mamy taki widok
odpinamy kable przychodzące z instalacji od tego zwijacza kabli (niebieska dźwigienka w prawo) i odkręcamy 3 wkręty. Tu uwaga gdzieś indziej wyczytana, nie bawimy się tym zwijaczem (przekręcanie) ani nie zakładamy/kręcimy kierownicą żeby nie zrobić sobie kłopotu później - wszystko ma być założone tak jak było zdjęte - jeśli ktoś przekręci zwijacz względem ustawienia kół (np. o obrót) to przy maksymalnym skręcie taśmy w środku się pourywają.
Luzujemy imbusem opaskę trzymającą zestaw przełączników i odpinamy konektor z tyłu (dźwigienka). Przełączniki nie schodzą tak łatwo, na górze z prawej strony jest taki wypustek, trzeba podważyć lekko śrubokrętem (ja użyłem próbnika i przekręciłem lekko podważając plastik wg wypustka z kolumny kierownicy).
Konektor od zestawu przełączników tak jak u innych miał u mnie 3 wolne piny (8/11 i 12):
Zakładamy nowy zestaw dźwigienek i ,montujemy wszystko w odwrotnej kolejności. Nakrętkę kierownicy dokręciłem trochę bardziej niż była oryginalnie (o jakieś 30st więcej), bo wydawało mi się wcześniej za słabo dokręcone. Jak ktoś ma wątpliwości to niech poszuka jaki ma być moment dokręcania tej nakrętki i użyje klucza dynamometrycznego.
Trochę zabawy miałem z założeniem górnej osłony - część "skórzana" nie chciała mi zaskoczyć w zatrzaski.
Po podłączeniu akumulatora wyskoczyła choinka błędów Power Steering/Steering corrector/ESC/Hill holder/EBD. Tempomat jeszcze nie działał.
Wlazłem po kolei MESem w różne kompy (bez adaptera i z adapterem nr 3 w zależności od kompa) i pokasowałem to co tam w każdym zostało zapisane (DST, Dynamic control selector itp.) Nie wiem czy potrzebnie, ale odpaliłem też Reset Steering Angle i próbowałem zresetować inne self-learnt functions (ale te już bez powodzenia, MES raportował Fail-a).
Jak już było "czysto" Proxi Alignment - tam miałem następujący widok z już aktywnym tempomatem, ale nieaktywną dźwigienką:
Zmieniłem ustawienie dla dźwigienki i uruchomiłem Proxi Alignment Procedure.
Od tego czasu tempomat działa:
Całość roboty to 1h szkolenie się na forum + 2h grzebania w aucie/kompach. A to finalny efekt:
UPDATE po montażu tempomatu w Giulietce QV kolegi Sierka:
Zaślepkę oryginalną łątwo przerobić wiercąc otwór otwornicą. My zrobiliśmy śr38mm, środek otworu zrobiliśmy z tego co pamiętam 29mm od dołu i o 3mm przesunięty w prawo wg. środka szerokości. Można użyć mniejszej otwornicy ok 30mm myślę.
W QV nie mogliśmy się pozbyć błędów. Robiliśmy min reset self-learnt functions (w kompie silnika) i reset steering angle w kompie ABSu. Docelowo przekręciliśmy kierownicą do końca w lewo potem w prawo i wtedy udało się pokasować kompa z błędów. Widocznie jakaś kalibracja/test jest wymagana/y przez któryś komputer po zmianie przełączników.
A to efekt końcowy z rozwierconą zaślepką:
![]()
Ostatnio edytowane przez epsonix ; 12-07-2015 o 21:57
Kolego epsonix - załóż oddzielny temat to wkleję go w dziale "Zrób to sam"
AR Stelvio 2.0 Turbo 280KM Veloce 2021
Jeep Cherokee 2.0 MJD A9 LIMITED 2014
Giulietta 1,4TB MA Distinctive 2010
AR156 1.9 16v JTD M-jet 2004
AR156 1.6TS 2000
Wcześniej 7 włoskich aut F (126, 127, UNO DS, TIPO, PUNTO, BRAVA, MAREA)