W teorii przy każdym zdjęciu głowicy powinieneś dać nowe śruby ale jak znam życie to one kosztują ok. 1000 zł. Sprawdź tylko czy nie są wyciągnięte ew. pęknięte i montuj.
W teorii przy każdym zdjęciu głowicy powinieneś dać nowe śruby ale jak znam życie to one kosztują ok. 1000 zł. Sprawdź tylko czy nie są wyciągnięte ew. pęknięte i montuj.
Jeśli pomogłem - kliknij na gwiazdkę.
Śruby obowiązkowo nowe. Rainz kosztuje 130zł więc to chyba nie majątek?
Odnośnie głowicy to oddaj na test i planowanie. Jeżeli jakieś zawory wymagają dotarcia lub wymiany - zrób to. Bezmyślnością byłoby tego nie robić.
Wracam właśnie z garażu, obejrzałem sobie raz jeszcze wszystko na spokojnie i chyba wiem co się stało. Każdy tłok ma odbitą strukturę głowicy na sobie, wcześniej tego nie było. Dodatkowo na 4tym tłoku jest wgniot którego też wcześniej nie było, a na głowicy jest kawałek aluminium którego też wcześniej nie było jak odbierałem głowicę po planowaniu.
Czyli:
1. wpadł opiłek - widocznie majster po planowaniu głowicy nie umył jej dostatecznie a ja tylko przejechałem benzyną ekstrakcyjną zamiast ją całą wykąpać w niej.
2. przy cienkiej uszczelce, w tej wersji silnika (a jak pisałem z taką ten samochód nie opuścił fabryki) następuje spotkanie tłoków z głowicą. Jest to na tyle minimalne, że obracając wałem a nawet rozrusznikiem nic nie słychać, natomiast po odpaleniu siła bezwładności gdy tłok robi zwrot jest na tyle duża że go minimalnie wydłuża, na tyle że zaczyna on stykać się z głowicą.
![]()
![]()
![]()
Śruby faktycznie są za nieco ponad 100zł więc kupię nowe, złożę z powrotem na grubej uszczelce i powinno być tym razem ok. Za kilka dni zrobię aktualizację.
Przy okazji, Reinz i Elring podają taką sekwencję śrub:
1. 20Nm
2. 40Nm
3. 90st
4. 90 st
5. 90 st
Natomiast Ajusa, której uszczelkę teraz kupiłem, podaje dodatkowy krok, cofnięcia o 90st i ponowne dokręcenie na 40Nm
1. 20Nm
2. 40Nm
3. -90st i znów 40Nm
4. 90st
5. 90st
6. 90st
Zrobię tak jak zaleca Ajusa, zastanawia mnie jednak co ten dodatkowy 3ci krok ma powodować.
A dlaczego kupiłeś ajusę zamiast rainza? To nie są drogie rzeczy a jednak ajusa jest duuuużo gorsza od rainza.
Na codzień mam 2 auta do jazdy plus Poloneza Trucka i Syrenę 105L jako "zabytki", do tego 2x motorynka, Ogar 200, WSK 175 Kobuz i Aprilia Pegaso 650.
Kupiłem tą Alfę jako samochód do sprawdzenia się w moim hobby, takie sobie wyzwanie rzuciłem że jak najtańszym kosztem zrobić z trupa samochód nadający się do jazdy.
Za tysiaka pozyskałem auto z gotującą się wodą w zbiorniczku (tak, wodą), cieknącym przewodem wspomagania, dziurawym tłumikiem, nieodbijającymi kierunkami, brakami w oświetleniu, skrzypiącym zawieszeniem, połamanymi zagłówkami siedzeń, działającym losowo ICS, wnętrzem beżowym które kiedyś musiało być piękne ale teraz jest tak zasyfione że zbiera się na wymioty, nie odbijającymi kierunkami, spadającym hamulcem ręcznym.
W domu, na spokojnie, zdziwiło mnie to że od spodu ona nie ma grama rdzy, że wszystkie szyby są fabryczne tak samo jak grubość lakieru, że całkiem nieźle się zbiera, silnik pracuje cicho, nie rzuca nim po drodze (zrobiłem nią 50km, na włączonym ogrzewaniu na maxa nie gotowała wody), instalacja LPG zadziałała od razu po zalaniu gazu za 30zł.
No więc kontynuuję ten projekt z dewizą "wszystko jak najtaniej". Ustaliłem sobie limit 2000zł wraz z ceną zakupu auta, na razie wydałem ~600zł (planowanie głowicy 150zł, żarówki 8zł, filtr oleju 14zł, płukanka, korek oleju, 2x5l Petrygo jakieś 100zł, olej 90zł, blokady wałków 39zł, pompa wody Starline 53zł o dziwo wyglądają na lepiej wykonaną niż INA która w niej siedziała).
Kosztów swojej pracy nie liczę, materiałów które i tak mam garażu (typu jakieś zmywacze, smary, śruby nakrętki, silikony, drut i mieszanka do migomatu) też nie wliczam.
Na razie straciłem bezpowrotnie 63zł które poszły na cienką uszczelkę Elring w wyniku że pokierowałem się katalogiem zamiast starą uszczelką która była gruba.
Tą Ajuse teraz kupiłem za 73zł, Elgringi te grube jak patrzyłem były w okolicach 130zł, stąd ta decyzja. Nie chce mi się też wierzyć, że Ajusa produkująca uszczelki od 40lat, będąca w ofercie Intercars to jakaś dziadowska firma.
Dojdzie 100zł na śruby, ze 200 na gruntowne pranie wnętrza chyba że gdzieś pożyczę odkurzacz piorący, trzeba będzie też wymienić uszczlkę pod pokrywą bo kapie spod niej na cały blok, jakoś wymienić cieknący przewód wspomagania i powinna przejść przegląd. Wtedy wystawię ją na sprzedaż tak żeby wyjść na zero i zacznę się rozglądać za jakąś V6tką, robiłem koledze kilka tygodni temu ułamany zawór i hamulce w MG ZT190 i zakochałem się w V6, jak to się zbiera od dołu i brzmi (miał tam zmodyfikowany wydech). Od tego czasu przeglądam sobie ogłoszenia takich MG-ków, ale też C5-tek, Mondeo (byłem bliski kupna Mk3 3.0V6 ale uszkodzony silnik o którym pisał sprzedający w ogłoszeniu, na miejscu okazał się dziurą w bloku), Vectra 2.8, no a teraz do tej listy doszła właśnie Alfa 166 z Busso 3.0, ewentualnie 2.5 jakby się trafiła blisko i w ładnym stanie![]()
Miałem "żabotowskie" V6 (190-207KM), mam 2,8V6 z GM, jeździłem i słuchałem pozostałych jakie wymieniłeśUwierz, że żadne busso nie dorównują. Piszę o serii. Nie zmienianych wydechach bo z dobrym wydechem to i R4 brzmi
ale nie odchodźmy od meritum wątku.
Ja mam złe doświadczenie z ajusą.
Zapewne zmniejsza ewentualne naprężenia/pozwala lepiej ułożyć się uszczelce, a swoją drogą ciekawe czy po przykręceniu z powrotem na 40Nm zrobisz większy ruch niż te -90st (bo tak sobie myślę, że jeśli już inny to nie mniejszy).
PS. Jeśli chodzi o V6 to też zdecydowanie z wymienionych polecam Busso![]()
Ostatnio edytowane przez tomaz ; 15-12-2020 o 20:26
166 2.5V6 CF2 Sportronic była | 166 3.0V6 CF3 Sportronic @ 241KM / 291Nm jest
Moja 166 Grigio Chiaro: http://www.forum.alfaholicy.org/nasz...ml#post1222435
Więcej Alfy: https://www.youtube.com/channel/UCA7...kh5YZ4Hy4vTsew
Szybkie daily: https://www.forum.alfaholicy.org/prz..._s5_tomaz.html
Po założeniu grubej uszczelki problem rozwiązany, silnik pracuje tak jak w momencie zakupu, coś tam jeszcze słychać delikatnie ale nie ma już tego twardego klekotu. Doszła mi jeszcze wymiana 2 zaworów wydechowych na 3cim cylindrze, te co były okazały się krzywe, nie przylegały równo do przylgni, po tym zabiegu kompresja wzrosła z 11 na 14bar. Za to na pozostałych spadła około 0,5 jako efekt grubszej uszczelki.
Wrzuciłem film na YT jak teraz pracuje (słychać furczenie z łączenia katalizatorów ze środkowym tłumikiem, dopracuje to na dniach).
Wniosek z tego wszystkiego, że cienka uszczelka metalowa z silników 150KM może sprawiać kłopoty w silnikach 155km gdzie stosowano grubą uszczelkę metalowo-włóknową.
youtu.be/-o2KSrTUdu8
Super, że ogarnięte
Dobrze wiedzieć o tych uszczelkach.
166 2.5V6 CF2 Sportronic była | 166 3.0V6 CF3 Sportronic @ 241KM / 291Nm jest
Moja 166 Grigio Chiaro: http://www.forum.alfaholicy.org/nasz...ml#post1222435
Więcej Alfy: https://www.youtube.com/channel/UCA7...kh5YZ4Hy4vTsew
Szybkie daily: https://www.forum.alfaholicy.org/prz..._s5_tomaz.html
Za największego wroga ludzie mają tego, kto mówi im prawdę // Platon.
Była Marea 2.4TD HLX 125KM '98r
Była Marea 2.4JTD ELX 131KM '99r
Była 166 2.4JTD 10v 150KM '03r
Była 166 2.4JTDm 20v 175KM @ 238KM 504Nm by @sdero '04r
Jest 166 2.4M-jet 20v 2006r @ ?
Masz problem z autem ? Chcesz usunąć klapy wirowe, DPF bądź EGR ?
Zrobić kompleksową diagnostykę ?
Wymiany rozrządów/eksploatacja i remonty silników ?
Załatwimy nawet programowo !
Zapraszam na nasz warsztat.