Strona 3 z 6 PierwszyPierwszy 123456 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 21 do 30 z 56

Temat: 1.8 MPI termostat

  1. #21
    Moderator Quadrifoglio Verde Avatar magil
    Dołączył
    07 2012
    Mieszka w
    LHR
    Auto
    Nuova Bravo, 159
    Postów
    13,787

    Domyślnie

    Cytat Napisał yaniq Zobacz post
    Mógłbyś to jakoś uzasadnić - co musiałoby się stać z termostatem, żeby opadła wskazówka, albo nawet falowała?
    To bardzo proste - termostat nie jest w stanie odpowiednio się przymknąć, przez co przepuszcza zbyt dużo płynu na chłodnicę.

    - - - Updated - - -

    Cytat Napisał yaniq Zobacz post
    Nie, nie i jeszcze raz - nie - mały obieg nie ma zewnętrzego chłodzenia, a więc nie ma szans, żyby nawet przy niskich temperaturach nie zagotować silnika
    Niestety, jadąc na mrozie z niską prędkością (50-60 kmh), więc i na niskim biegu, silnik JTD się nie dogrzeje. Nie pamiętam ile było dokładnie, może -5, może -10 stopni i wskazówka temp. cieczy chłodzącej jedynie lekko się podniosła ponad 50.
    159 1.9 JTDm 16V '06 => 2.2 JTS '07 => 1750 TBi '09 => 3.2 JTS Q4 '06 => 159 2.2 JTS '08, Nuova Bravo 1.4 T-Jet '10

  2. #22
    Użytkownik Rowerzysta
    Dołączył
    08 2013
    Mieszka w
    Tychy
    Auto
    AR159SW 1.75TBi, AR147 1.6ECO, BMW E21 M42B18
    Postów
    321

    Domyślnie

    Cytat Napisał yaniq Zobacz post

    Jeszcze raz - "ciepełko w kabinie" jest z małego obiegu chłodzącego, a optymalną temperaturę eksploatacyjną osiąga silnik po dogrzaniu cieczy chłodzącej w całym układzie chłodzącym oraz, co nie mniej ważne, a na co zwrócił uwagę kolega - oleju.
    Wybacz ale dalej widzę, że brniesz w coś czego najwyraźniej nie rozumiesz.
    Duży obieg nie jest do tego żeby w nim była cały czas zadana stała temperatura. Termostat nie działa tak, że otwiera się i tak zostaje. On ma regulować temperaturę cieczy w obiegu małym, a nie dużym.
    W dwie strony - reguluje i przegrzewanie (otwiera się) i niedogrzanie (zamyka). Ciecz krąży sobie w małym obiegu zawsze, w dużym niekoniecznie. To w małym ma być optymalna temperatura - z jakiegoś powodu czujnik temperatury i dla wskaźnika i dla ECU są jednak na małym obiegu .

    Oczywiście można doprowadzić do stanu ustalonego (w miarę stałej temperatury) w obiegu dużym. Jest to dość łatwe jak jest ciepło i przy dużych obciążeniach i długotrwałej pracy jednostki. Wtedy tylko włączający się wentylator będzie z daną histerezą regulować temperaturę obu obiegów przy max. otwarciu termostatu.

    EDIT:

    TBi nagrzało się dziś na wskaźniku do 90C na dystansie 2.2km bardzo płynna jazda po mieście (brak świateł).
    Czy dalej brniemy że 7km i niezagrzany silnik benzynowy to norma?
    Ostatnio edytowane przez master_tychy ; 19-06-2023 o 18:16

  3. #23
    Użytkownik Świeżak
    Dołączył
    02 2023
    Auto
    AR 159 1.8 MPI 2008
    Postów
    28

    Domyślnie

    [MENTION=86433]Master_[/MENTION]tychy gwoli wyjaśnienia, on się w teorii "nagrzeje" zanim dojadę, ale po prostu 2-3km później od twojej TBi =D Nie było dnia gdzie nie dojechałbym do pracy z temperaturą 90, ale jeśli uważasz że to i tak mu to zbyt długo zajmuje to ja bym profilaktycznie to zmienił.
    Tylko upewnijcie mnie, ten Wahler lub Oplowski GM otwierające się przy 105C będą ok? Nie wiem co mi aktualnie siedzi pod maską w ogóle, dowiem się dopiero przy demontażu. Z faktur byłego właściciela wynika że w 2018 termostat nie grzał i wymieniona była chłodnica. Nie widzę w cenie nowego termostatu, jest tylko napisane że nie grzał, chłodnica pińcest złotych.

  4. #24
    Użytkownik Rowerzysta
    Dołączył
    08 2013
    Mieszka w
    Tychy
    Auto
    AR159SW 1.75TBi, AR147 1.6ECO, BMW E21 M42B18
    Postów
    321

    Domyślnie

    Wiesz, dystans zależy od temperatury zewnętrznej i obciążenia silnika tak naprawdę. Nie da się tego w normalnych warunkach powtórzyć idealnie i powiedzieć że jak 1.6km albo 2.2km to OK a jak 4km to śmieć. W zimę po ok.2.5km dopiero leciało ciepłe z nawiewów (mowa o dokładnie tej samej trasie do/z pracy), a lecieć zaczyna jak się wskazówka lekko dźwiga na wskaźniku.
    Sam wskaźnik na desce też nie jest najszczęśliwszym urządzeniem do pomiarów. Dużo lepiej sprawdza się wskazanie z ECU, tam nawet da się zaobserwować pierwsze otwarcie termostatu na wykresie (nie widać tego na wskaźniku w kabinie).
    Wracając do tematu, zanim mnie yaniq zje... Ja osobiście bym termostat wymienił w ciemno jeśli są jakieś podejrzenia co do jego nieprawidłowego działania - oczywiście przy założeniu, że nie kosztuje tyle co termostat do TBi... i jesteś w stanie przełknąć gorycz ewentualnej porażki jeśli nic się nie zmieni w działaniu samochodu .

    Ja chyba nie za bardzo rozumiem co znaczy, że termostat nie grzał.
    Co do samej temperatury, jeśli oryginał ma 105C to taki właśnie załóż.
    Ostatnio edytowane przez master_tychy ; 19-06-2023 o 20:26

  5. #25
    Użytkownik Świeżak
    Dołączył
    02 2023
    Auto
    AR 159 1.8 MPI 2008
    Postów
    28

    Domyślnie

    Ja raczej się obawiam że sprawy będą się miały ku gorszemu po wymianie =D zapowietrzony układ, może se obudowa pęknie w trakcie albo dokręcaniu nowej zabawki (tam podobno 8nm wystarczy żeby termostat siedział).
    Jeszcze co do kodu błędu - jak na przyszłość je interpretować? W tym przypadku wypluło P0597 - "thermostat heater control system - open circuit", brzmi jednoznacznie a błąd okazuje się może dotyczyć wielu innych rzeczy
    Jak zalecacie zrobić płukankę? Zapewne cały płyn nie zleci bo część zostanie w bloku, więc wypadałoby powtórzyć proces. Ja zrobię to tak: Spuścić płyn spod chłodnicy, wymienić termostat, zalać nowy płyn, w miarę możliwości odpowietrzyć układ (odpowietrzniki, macanie węży przy otwartym zbiorniczku), kontrolować płyn w czasie pracy silnika i dolać w przypadku ubytku. Proces powtórzyć raz lub dwa (oczywiście odpuszczając sobie termostat już =DD) . Tak to zrobię, czekam na wasze wskazówki
    Ostatnio edytowane przez superbb ; 19-06-2023 o 20:32

  6. #26
    Użytkownik Maniak resoraków Avatar yaniq
    Dołączył
    08 2021
    Auto
    Alfa Romeo 159 1,9 JTS
    Postów
    837

    Domyślnie

    Cytat Napisał master_tychy Zobacz post
    Duży obieg nie jest do tego żeby w nim była cały czas zadana stała temperatura. Termostat nie działa tak, że otwiera się i tak zostaje. On ma regulować temperaturę cieczy w obiegu małym, a nie dużym.
    Termostat jest od tego, żeby utrzymywał stałą temperaturę w układzie chłodzenia i rozgranicznie go na duży i mały obieg nie ma najmniejszego znaczenia - jeśli temperatura w małym obiegu osiąga tempersturę otwarcia termostatu, to się otwiera włączając duży obieg, w którym ma za zadanie utrzymywać optymalną temperaturę poprzez większe lub mniejsze otwarcie, a więc nie za bardzo rozumiem o czym piszesz - jeszxze raz - żaden z symptomów podanych przez kolegę nie świadczy o problemach z termostatem - czas rozgrzewania silnika uzależniony jest od wielu czynników i nie da się go zunifikować, chyba, że w warunkach identycznych czynników zewnętrznych, co jest trudne do osiągnięcia - temperatura eksplloatacyjba silnika, to jest temperatura dużego obiegu cieczy chłodzącej oraz oleju, do czasu jej osiągnięcia zużycie paliwa będzie podwyższone.

    ECU nie pokaże Ci błędu termostatu, jako urządzenia, ale określi problem na podstawie wskazań np. czujnika temperatury, który u Ciebie jest prawdopodobnie wadliwy, bo gdyby problem dotyczył wskaźnika, to błąd byłby inny, albo w ogóle by go nie było - ja zacząlbym od sprawdzenia czujnika temperatury odpowiadającego za wskazania zegara.
    Ostatnio edytowane przez yaniq ; 20-06-2023 o 06:37

  7. #27
    Użytkownik Rowerzysta
    Dołączył
    08 2013
    Mieszka w
    Tychy
    Auto
    AR159SW 1.75TBi, AR147 1.6ECO, BMW E21 M42B18
    Postów
    321

    Domyślnie

    Cytat Napisał yaniq Zobacz post
    Termostat jest od tego, żeby utrzymywał stałą temperaturę w układzie chłodzenia i rozgranicznie go na duży i mały obieg nie ma najmniejszego znaczenia - jeśli temperatura w małym obiegu osiąga tempersturę otwarcia termostatu, to się otwiera włączając duży obieg, w którym ma za zadanie utrzymywać optymalną temperaturę poprzez większe lub mniejsze otwarcie, a więc nie za bardzo rozumiem o czym piszesz - jeszxze raz - żaden z symptomów podanych przez kolegę nie świadczy o problemach z termostatem - czas rozgrzewania silnika uzależniony jest od wielu czynników i nie da się go zunifikować, chyba, że w warunkach identycznych czynników zewnętrznych, co jest trudne do osiągnięcia - temperatura eksplloatacyjba silnika, to jest temperatura dużego obiegu cieczy chłodzącej oraz oleju, do czasu jej osiągnięcia zużycie paliwa będzie podwyższone.

    ECU nie pokaże Ci błędu termostatu, jako urządzenia, ale określi problem na podstawie wskazań np. czujnika temperatury, który u Ciebie jest prawdopodobnie wadliwy, bo gdyby problem dotyczył wskaźnika, to błąd byłby inny, albo w ogóle by go nie było - ja zacząlbym od sprawdzenia czujnika temperatury odpowiadającego za wskazania zegara.
    Serio?
    Ja się poddaje i innym w innych zapalnych tematach (jak o paście do zębów) radzę to samo.

    Jeśli termostat jest do tego żeby temperaturę utrzymywać na stałym poziomie w dużym obiegu to ja Ci gratuluję bo chyba nic innego mi nie zostaje.

    Będzie po Twojemu... zwłaszcza jak się przymyka kiedy jedziesz po trasie, wtedy bankowo będzie utrzymywać tą stałą temperaturę na chłodnicy (uświadom mnie czy przed nią czy za nią) ... Chciałbym, żebyś mnie bidoczka uświadomił też jaki masz odczyt temperatury w dużym obiegu w trakcie jazdy, to mnie zdecydowanie może przekonać do Twojego podejścia. Proponuję załączyć wykres z MESa.


    Wysłane z mojego ANE-LX1 przy użyciu Tapatalka

  8. #28
    Użytkownik Znawca
    Dołączył
    10 2021
    Auto
    Były 159-ki
    Postów
    1,354

    Domyślnie

    Cytat Napisał master_tychy Zobacz post
    Serio?
    Ja się poddaje
    Troll został zignorowany w hyde parku, szuka zaczepek w postach technicznych. typ stefka burczymuchy. szkoda czasu i klawiatury.

    Wracając do tematu postu - jeśli kolega wykluczył zapowietrzenie układu, to termostat wydaje się pierwszym logicznym ruchem (przy okazji mało kosztującym) zanim rozbierze pół silnika.
    Przy okazji sugeruję sprawdzić, czy ktoś nie próbował problem z tym znikającym płynem rozwiązać i wlał samouszczelniacza do płynu chłodniczego. To robi szlam w układzie i może powodować wolniejsze nagrzewanie i złą prace termostatu. Wsadzisz nowy i za chwilę będzie to samo.
    Co do ubywającego płynu w jtdm-ach jest tak, że ile nie wlejesz to za chwilę masz 1/3 ponad minimum i tak trzyma (miałem 3 sztuki i wszystkie to miały). Może w MPI jest tak samo i nie ma się co przejmować.
    Ostatnio edytowane przez Machaju ; 20-06-2023 o 15:11

  9. #29
    ZBANOWANY Znawca
    Dołączył
    10 2018
    Mieszka w
    Zamość
    Auto
    A.R 159 Ti 2.0 16V 2010r
    Postów
    1,046

    Domyślnie

    No a najgorsze jest to że on twierdzi że to że mna jest coś nie tak. Fachowiec pizdy popiołu i pasty do zębów wart.

    Wysłane z mojego SM-G970F przy użyciu Tapatalka

  10. #30
    Użytkownik Rowerzysta
    Dołączył
    08 2013
    Mieszka w
    Tychy
    Auto
    AR159SW 1.75TBi, AR147 1.6ECO, BMW E21 M42B18
    Postów
    321

    Domyślnie

    Ale jedną rzecz dobrze napisał o ile pamiętam... to może też być czujnik do wskaźnika na deskę lub sam wskaźnik. Ale czujnik i wskaźnik (jako komplet) da się zweryfikować "bezkosztowo" przez OBD nawet na androidzie. Wystarczy sprawdzać jaką temperaturę pokazuje przez OBD na którymkolwiek z darmowych programów i porównywać. Może Torque albo Piston będą nawet rysować wykresy - trzeba by to zweryfikować.
    Można też MESem ale jeździć z komputerem non stop aż problem wystąpi to trochę mało wygodne .
    Ostatnio edytowane przez master_tychy ; 20-06-2023 o 17:56

Podobne wątki

  1. [Giulietta] termostat
    Utworzone przez maxit1 w dziale MiTo/Giulietta
    Odpowiedzi: 87
    Ostatni post / autor: 23-02-2025, 05:31
  2. [164] Termostat 3.0 12V
    Utworzone przez kolos75 w dziale 33/164
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post / autor: 07-02-2016, 21:54
  3. Termostat 3.2 v6
    Utworzone przez matezoma w dziale 166
    Odpowiedzi: 2
    Ostatni post / autor: 29-11-2015, 16:18
  4. Termostat
    Utworzone przez Maydrax w dziale 147
    Odpowiedzi: 20
    Ostatni post / autor: 25-10-2015, 20:42
  5. [156] Termostat
    Utworzone przez mar_1981 w dziale 156
    Odpowiedzi: 33
    Ostatni post / autor: 02-03-2011, 18:42

Tagi dla tego tematu

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
Amortyzatory