Może komuś się przyda
Typowe usterki silnika TS 16V
Wariator
Objawy: charakterystyczne głuche, dieslowe klekotanie, początkowo tylko 1-3s po odpaleniu silnika, potem cały czas, mniejsza moc na niskich obrotach. Można pomylić z popychaczami hydraulicznymi, ew. lekko uszkodzoną panewką.
Naprawa: wymiana wariatora, razem z paskiem, napinaczem, rolką rozrządu i olejem
Zapobieganie: częstsze wymiany oleju (max. co 10 tys przy jeździe miejskiej), utrzymywanie jego wysokiego stanu, stosowanie oleju dobrej jakości, płukanie układu olejowego
Świece/kable WN
Objawy: brak mocy, "wypadanie zapłonów" - szarpanie przy pełnym wciśnięciu gazu, strzelanie do kolektora, falowanie obrotów nawet w czasie jazdy ze stałą prędkością, często ustępują na ciepłym silniku. Przez strzały i brak mocy można pomylić z przepływomierzem.
Naprawa: wymiana świec/kabli WN/cewek
Zapobieganie: Wymiana świec (jesli platyniaki) i kabli co 100tys km, nie mycie silnika myjką ciśnieniową
Cewki
Objawy: w zależności od uszkodzeń - j.w lub nawet nie palenie silnika na 1-2 gary
Naprawa: wymiana
Zapobieganie: unikanie wilgoci
Przepływomierz
Objawy: brak mocy, wysokie spalanie, falowanie obrotów, strzały do kolektora (nie zawsze), zaniżony lub stały odczyt napięcia na przepływomierzu (przy odcięciu 2.0 TS ma 4,5V, mniejsze silniki mniej - niestety, nie mam charakterystyk), czarny dym - UWAGA! Brak błędów ECU bezpośrednio z przepływką związanych!
Naprawa: wymiana. Tylko oryginalna część Bosch daje radę. + wymiana oleju, jesli paliwo go rozrzedziło
Zapobieganie: regularna wymiana filtra powietrza, wymiana świec/kabli na czas (strzały do kolektora ją niszczą) żywotność przepływki to podobno 150 tys. km
Sonda Lambda
Objawy: brak mocy, wysokie spalanie, zaniżony, zawyżony, stały lub zbyt powolny odczyt zmian napięcia na sondzie (średnie 0,45V, sinusoidalny odczyt 0,1-1V), czarny dym, kontrolka wtrysku, błędy sondy na komputerze, paliwo w oleju, lanie wtryskiwaczy, smród paliwa w aucie
Naprawa: wymiana. Tylko część oryginalna Bosch, sonda uniwersalna Bosch lub sonda Bosch od Skody Octavii 1.2 o tym samym nrze zamiennika sondy uniwersalnej. + wymiana oleju, jeśli paliwo go rozrzedziło
Zapobieganie: szybka wymiana przepływomierza gdyż często sonda pada przez niego lub zapchany katalizator (z drugiej strony, uszkodzona go niszczy), żywotność sondy to ok. 150 tys. km
Lejący (zapieczony lub zablokowany w pozycji otwartej) wtrysk
Objawy: brak mocy, wysokie spalanie, czarny dym, kontrolka wtrysku, błędy na komputerze, paliwo w oleju, smród paliwa w aucie, niezgodne wartości czasów wtrysku z zadanymi. Lejący wtrysk łatwo sprawdzić wyciągając listwę i kręcąc rozrusznikiem
Naprawa: czasem pomaga środek czyszczący do paliwa. A czasem tylko wymiana. + wymiana oleju, jesli paliwo go rozrzedziło
Zapobieganie: lanie paliwa dobrej jakości, okresowe wlewanie czyścików do paliwa
Zatkany (zapieczony lub zablokowany w pozycji zamkniętej) wtrysk
Objawy: brak mocy, nierówna praca, często niepracujący odpowiadający wtryskowi cylinder, kontrolka wtrysku, błędy na komputerze, niezgodne wartości czasów wtrysku z zadanymi
Naprawa: czasem pomaga środek czyszczący do paliwa. A czasem tylko wymiana.
Zapobieganie: lanie paliwa dobrej jakości, okresowe wlewanie czyścików do paliwa, robienie tych kilku km na benzynie, a nie zawsze tylko na LPG
Zapchany katalizator
Objawy: przymulenie na niskich obrotach, smród zgniłych jajek po przegazowaniu na postoju
Naprawa: wymiana na uniwersalny, sportowy czy wycięcie i wstawienie rury/tłumika - broń BORze strumienicy
Zapobieganie: lanie dobrej jakości paliwa bez zanieczyszczeń, usuwanie awarii sondy, przepływki i wtrysków na czas. Katalizator powinien wytrzymać ok 200 tys km.
Siłownik biegu jałowego/przepustnica
Objawy: początkowo - okazjonalnie gaśnie na bardzo zimnym silniku (ostatni moment do wykonania adaptacji), potem silnik od razu gaśnie bez dodania gazu po odpaleniu, auto jedzie tylko z gazem w podłodze, a z lekko wciśniętym masakrycznie szarpie, gaśnie lub przygasa bez gazu, objawy stają się lżejsze na ciepłym silniku, przy powolnym wciskaniu gazu na biegu jałowym długo się dławi i nagle wskakuje w okolice 4000 rpm, świec się marchewa, nieusuwalny błąd P1513
Naprawa: wymiana przepustnicy + reset parametrów adaptacji
Zapobieganie: unikanie zbyt mocnego napięcia linki gazu, adaptacja siłownika co 10 tys. km
Luz na panewce
Objawy: silne, metaliczne terkotanie w okolicy 3000 rpm, w stosunkowo wąskim przedziale prędkości obrotowych (im mocniej uszkodzona, tym większy ten przedział), drgania o częstotliwości 1/2 prędkości obrotowej wału (taka sama jak popychaczy hydraulicznych). Grozi zatarciem silnika
Naprawa: wymiana panewek, ew. szlif wału
Zapobieganie: dobry olej i jego wysoki stan, często wymieniany, nie pałowanie silnika na zimnym,
Immobiliser
Objawy: kontrolka code nie gaśnie, auto nie chce odpalić
Naprawa: w zależności od uszkodzonego podzespołu, wymiana antenki na kierownicy, ponowne zakodowanie kluczyka lub usunięcie/przeprogramowanie sterownika
Zapobieganie: awaria losowa, aczkolwiek wilgoć i wiek auta grają rolę
Czujnik położenia wału korbowego
Objawy: niemożność odpalenia auta na ciepłym silniku, a bez problemów na zimnym, opór czujnika inny niż 600 Ohm, zdarza się błąd na kompie
Naprawa: wymiana na nowy (oryginalny!)
Zapobieganie: awaria losowa
Kontrolka ciśnienia oleju świeci/mruga itd.
Objawy: kontrolka oleju zapala się na zimnym silniku, gaśnie po jakimś czasie lub dodaniu gazu, nie gaśnie od razu po odpaleniu.
Diagnostyka: sprawdzić stan oleju, następnie czy miska olejowa nie ma wgnieceń. Potem zmierzyć ciśnienie oleju manometrem. Jeżeli jest niskie - do sprawdzenia smok i pompa oleju. Jeżeli jest wszystko w/w ok - czujnik ciśnienia. Jeżeli miska ma wgniecenia, to i tak trzeba ją zdjąć do prostowania i przy tym sprawdzić profilaktycznie stan smoka (może być lekko przypchany "herbatą" lub też przygięty). Warto przepłukać układ olejowy. Do usunięcia usterki, korzystać z auta możliwie najmniej.
Jak wyleczyć falowanie obrotów:
1. sprawdzić stan świec, kabli, cewek, sondy lambda, napięcie na przepływce. Coś jest uszkodzone - wymienić
2. Przeczyścić przepustnicę i/lub silnik krokowy oraz ich styki,
3. Wykonać adaptację silnika krokowego
4. Przeczyścić elektrozawór wariatora oraz jego styki
5. Wykonać test wtrysków i ew. je wymienić
6. Jeśli w/w nie pomogą - przepustnica/krokowy do wymiany + pełna adaptacja
7. Przeczyścić styki wszystkich innych czujników jakie przyjdą Ci na myśl i dolać czyścik do paliwa
Jak wykonać adaptację
Starsze ECU (alu pokrywa):
zdjąć klemę z akumulatora na ok. 30 min. Można dodatkowo po zdjęciu klemy np. nacisnąć na hamulec na 20 sek, żeby "wyciągnąć" prąd. Potem odpalić silnik, pozwolić mu chodzić, aż osiągnie temperaturę, przy której włączy się wentylator chłodnicy. Do 200km jeździć autem z pewną dozą rezerwy
M1.5.5 i nowsze
Pełna adaptacja: da się ją wykonać tylko np. FESem lub innym programem, najlepiej na wystudzonym po nocy aucie. Po wybraniu opcji rozłączyć się po chwili, wyjąć kluczyk, włożyć, przekręcić na MAR na 60 sek, na pozycję wyłączoną na 60 sek, odpalić auto i nie dotykać gazu aż - tu są dwie szkoły - albo nie włączy się wentylator chłodnicy, albo ok. 15-20 min aż ustabilizuje się prędkość biegu jałowego. Po fakcie, bez gaszenia silnika, przejechać ok. 10 km i dopiero zgasić. Przez najbliższe 100-200km auto i tak będzie zachowywało się na biegu jałowym odrobinę idiotycznie.
Pełną adaptację powinno się wykonywać po wymianie czujników, np. sondy, przepływomierza czy temperatury.
Adaptacja tylko siłownika przepustnicy:
Włożyć kluczyk, przekręcić na MAR na 60-90 sek, na pozycję wyłączoną na 60-90 sek, odpalić i nie dotykać gazu, tak jak wyżej, po czym przejechać kilka km.