Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 27

Temat: TYPOWE USTERKI TS-a

  1. #1
    Użytkownik Ogier Avatar nelo89
    Dołączył
    08 2012
    Mieszka w
    OSTROŁĘKA
    Auto
    Alfa Romeo 156. 2.0 TS. sportpack 2001r.
    Postów
    168

    Domyślnie TYPOWE USTERKI TS-a

    Może komuś się przyda

    Typowe usterki silnika TS 16V

    Wariator
    Objawy: charakterystyczne głuche, dieslowe klekotanie, początkowo tylko 1-3s po odpaleniu silnika, potem cały czas, mniejsza moc na niskich obrotach. Można pomylić z popychaczami hydraulicznymi, ew. lekko uszkodzoną panewką.
    Naprawa: wymiana wariatora, razem z paskiem, napinaczem, rolką rozrządu i olejem
    Zapobieganie: częstsze wymiany oleju (max. co 10 tys przy jeździe miejskiej), utrzymywanie jego wysokiego stanu, stosowanie oleju dobrej jakości, płukanie układu olejowego

    Świece/kable WN
    Objawy: brak mocy, "wypadanie zapłonów" - szarpanie przy pełnym wciśnięciu gazu, strzelanie do kolektora, falowanie obrotów nawet w czasie jazdy ze stałą prędkością, często ustępują na ciepłym silniku. Przez strzały i brak mocy można pomylić z przepływomierzem.
    Naprawa: wymiana świec/kabli WN/cewek
    Zapobieganie: Wymiana świec (jesli platyniaki) i kabli co 100tys km, nie mycie silnika myjką ciśnieniową

    Cewki
    Objawy: w zależności od uszkodzeń - j.w lub nawet nie palenie silnika na 1-2 gary
    Naprawa: wymiana
    Zapobieganie: unikanie wilgoci

    Przepływomierz
    Objawy: brak mocy, wysokie spalanie, falowanie obrotów, strzały do kolektora (nie zawsze), zaniżony lub stały odczyt napięcia na przepływomierzu (przy odcięciu 2.0 TS ma 4,5V, mniejsze silniki mniej - niestety, nie mam charakterystyk), czarny dym - UWAGA! Brak błędów ECU bezpośrednio z przepływką związanych!
    Naprawa: wymiana. Tylko oryginalna część Bosch daje radę. + wymiana oleju, jesli paliwo go rozrzedziło
    Zapobieganie: regularna wymiana filtra powietrza, wymiana świec/kabli na czas (strzały do kolektora ją niszczą) żywotność przepływki to podobno 150 tys. km

    Sonda Lambda
    Objawy: brak mocy, wysokie spalanie, zaniżony, zawyżony, stały lub zbyt powolny odczyt zmian napięcia na sondzie (średnie 0,45V, sinusoidalny odczyt 0,1-1V), czarny dym, kontrolka wtrysku, błędy sondy na komputerze, paliwo w oleju, lanie wtryskiwaczy, smród paliwa w aucie
    Naprawa: wymiana. Tylko część oryginalna Bosch, sonda uniwersalna Bosch lub sonda Bosch od Skody Octavii 1.2 o tym samym nrze zamiennika sondy uniwersalnej. + wymiana oleju, jeśli paliwo go rozrzedziło
    Zapobieganie: szybka wymiana przepływomierza gdyż często sonda pada przez niego lub zapchany katalizator (z drugiej strony, uszkodzona go niszczy), żywotność sondy to ok. 150 tys. km

    Lejący (zapieczony lub zablokowany w pozycji otwartej) wtrysk
    Objawy: brak mocy, wysokie spalanie, czarny dym, kontrolka wtrysku, błędy na komputerze, paliwo w oleju, smród paliwa w aucie, niezgodne wartości czasów wtrysku z zadanymi. Lejący wtrysk łatwo sprawdzić wyciągając listwę i kręcąc rozrusznikiem
    Naprawa: czasem pomaga środek czyszczący do paliwa. A czasem tylko wymiana. + wymiana oleju, jesli paliwo go rozrzedziło
    Zapobieganie: lanie paliwa dobrej jakości, okresowe wlewanie czyścików do paliwa

    Zatkany (zapieczony lub zablokowany w pozycji zamkniętej) wtrysk
    Objawy: brak mocy, nierówna praca, często niepracujący odpowiadający wtryskowi cylinder, kontrolka wtrysku, błędy na komputerze, niezgodne wartości czasów wtrysku z zadanymi
    Naprawa: czasem pomaga środek czyszczący do paliwa. A czasem tylko wymiana.
    Zapobieganie: lanie paliwa dobrej jakości, okresowe wlewanie czyścików do paliwa, robienie tych kilku km na benzynie, a nie zawsze tylko na LPG

    Zapchany katalizator
    Objawy: przymulenie na niskich obrotach, smród zgniłych jajek po przegazowaniu na postoju
    Naprawa: wymiana na uniwersalny, sportowy czy wycięcie i wstawienie rury/tłumika - broń BORze strumienicy
    Zapobieganie: lanie dobrej jakości paliwa bez zanieczyszczeń, usuwanie awarii sondy, przepływki i wtrysków na czas. Katalizator powinien wytrzymać ok 200 tys km.

    Siłownik biegu jałowego/przepustnica
    Objawy: początkowo - okazjonalnie gaśnie na bardzo zimnym silniku (ostatni moment do wykonania adaptacji), potem silnik od razu gaśnie bez dodania gazu po odpaleniu, auto jedzie tylko z gazem w podłodze, a z lekko wciśniętym masakrycznie szarpie, gaśnie lub przygasa bez gazu, objawy stają się lżejsze na ciepłym silniku, przy powolnym wciskaniu gazu na biegu jałowym długo się dławi i nagle wskakuje w okolice 4000 rpm, świec się marchewa, nieusuwalny błąd P1513
    Naprawa: wymiana przepustnicy + reset parametrów adaptacji
    Zapobieganie: unikanie zbyt mocnego napięcia linki gazu, adaptacja siłownika co 10 tys. km

    Luz na panewce
    Objawy: silne, metaliczne terkotanie w okolicy 3000 rpm, w stosunkowo wąskim przedziale prędkości obrotowych (im mocniej uszkodzona, tym większy ten przedział), drgania o częstotliwości 1/2 prędkości obrotowej wału (taka sama jak popychaczy hydraulicznych). Grozi zatarciem silnika
    Naprawa: wymiana panewek, ew. szlif wału
    Zapobieganie: dobry olej i jego wysoki stan, często wymieniany, nie pałowanie silnika na zimnym,

    Immobiliser
    Objawy: kontrolka code nie gaśnie, auto nie chce odpalić
    Naprawa: w zależności od uszkodzonego podzespołu, wymiana antenki na kierownicy, ponowne zakodowanie kluczyka lub usunięcie/przeprogramowanie sterownika
    Zapobieganie: awaria losowa, aczkolwiek wilgoć i wiek auta grają rolę

    Czujnik położenia wału korbowego
    Objawy: niemożność odpalenia auta na ciepłym silniku, a bez problemów na zimnym, opór czujnika inny niż 600 Ohm, zdarza się błąd na kompie
    Naprawa: wymiana na nowy (oryginalny!)
    Zapobieganie: awaria losowa

    Kontrolka ciśnienia oleju świeci/mruga itd.
    Objawy: kontrolka oleju zapala się na zimnym silniku, gaśnie po jakimś czasie lub dodaniu gazu, nie gaśnie od razu po odpaleniu.
    Diagnostyka: sprawdzić stan oleju, następnie czy miska olejowa nie ma wgnieceń. Potem zmierzyć ciśnienie oleju manometrem. Jeżeli jest niskie - do sprawdzenia smok i pompa oleju. Jeżeli jest wszystko w/w ok - czujnik ciśnienia. Jeżeli miska ma wgniecenia, to i tak trzeba ją zdjąć do prostowania i przy tym sprawdzić profilaktycznie stan smoka (może być lekko przypchany "herbatą" lub też przygięty). Warto przepłukać układ olejowy. Do usunięcia usterki, korzystać z auta możliwie najmniej.


    Jak wyleczyć falowanie obrotów:
    1. sprawdzić stan świec, kabli, cewek, sondy lambda, napięcie na przepływce. Coś jest uszkodzone - wymienić
    2. Przeczyścić przepustnicę i/lub silnik krokowy oraz ich styki,
    3. Wykonać adaptację silnika krokowego
    4. Przeczyścić elektrozawór wariatora oraz jego styki
    5. Wykonać test wtrysków i ew. je wymienić
    6. Jeśli w/w nie pomogą - przepustnica/krokowy do wymiany + pełna adaptacja
    7. Przeczyścić styki wszystkich innych czujników jakie przyjdą Ci na myśl i dolać czyścik do paliwa

    Jak wykonać adaptację
    Starsze ECU (alu pokrywa):
    zdjąć klemę z akumulatora na ok. 30 min. Można dodatkowo po zdjęciu klemy np. nacisnąć na hamulec na 20 sek, żeby "wyciągnąć" prąd. Potem odpalić silnik, pozwolić mu chodzić, aż osiągnie temperaturę, przy której włączy się wentylator chłodnicy. Do 200km jeździć autem z pewną dozą rezerwy

    M1.5.5 i nowsze
    Pełna adaptacja: da się ją wykonać tylko np. FESem lub innym programem, najlepiej na wystudzonym po nocy aucie. Po wybraniu opcji rozłączyć się po chwili, wyjąć kluczyk, włożyć, przekręcić na MAR na 60 sek, na pozycję wyłączoną na 60 sek, odpalić auto i nie dotykać gazu aż - tu są dwie szkoły - albo nie włączy się wentylator chłodnicy, albo ok. 15-20 min aż ustabilizuje się prędkość biegu jałowego. Po fakcie, bez gaszenia silnika, przejechać ok. 10 km i dopiero zgasić. Przez najbliższe 100-200km auto i tak będzie zachowywało się na biegu jałowym odrobinę idiotycznie.
    Pełną adaptację powinno się wykonywać po wymianie czujników, np. sondy, przepływomierza czy temperatury.

    Adaptacja tylko siłownika przepustnicy:
    Włożyć kluczyk, przekręcić na MAR na 60-90 sek, na pozycję wyłączoną na 60-90 sek, odpalić i nie dotykać gazu, tak jak wyżej, po czym przejechać kilka km.

  2. #2
    Użytkownik Romeo Avatar ANET
    Dołączył
    05 2007
    Mieszka w
    Bochnia
    Auto
    ALFA 164 SUPER 3.0V6 24V
    Postów
    2,442

    Domyślnie

    Pięknie napisane,gratulacje!

  3. #3
    Użytkownik Ogier Avatar nelo89
    Dołączył
    08 2012
    Mieszka w
    OSTROŁĘKA
    Auto
    Alfa Romeo 156. 2.0 TS. sportpack 2001r.
    Postów
    168

    Domyślnie

    Niestety nie moje
    Ale skorzystać można

  4. #4
    Użytkownik Quadrifoglio Verde Avatar drift-r
    Dołączył
    10 2010
    Mieszka w
    Szczecin/Łódź (czasem)
    Auto
    AR 147 1.6TS Distinctive 2001
    Postów
    6,806

    Domyślnie

    Mogłoby być w ogólnym bo nie dotyczy tylko 156.

  5. #5
    Użytkownik Alfa i Omega Avatar stopczyk26
    Dołączył
    07 2011
    Mieszka w
    Malczyce
    Auto
    Peugeot 407 3.0 V6 211KM 2005, Peugeot 307 1.4 88KM 2005
    Postów
    473

    Domyślnie

    Gratulacje i podziękowania za taki temat-na pewno okaże się pomocny dla niejednego użytkownika.

  6. #6
    Użytkownik Romeo Avatar mattom
    Dołączył
    12 2009
    Mieszka w
    dolnoslaskie DZL-> PO
    Auto
    Fiat CROMA 1.9 150ps
    Postów
    2,727

    Domyślnie

    Cytat Napisał nelo89 Zobacz post
    mniejsza moc na niskich obrotach.
    zawsze sądziłem ze padniety wariator to jednak na wysokich wpływa na moc, a nie na niskich ... ale widocznie tęgie głowy wiedzą inaczej
    147 powodów do zadowolenia

  7. #7
    Użytkownik Ogier Avatar brill7
    Dołączył
    05 2012
    Mieszka w
    Błonie
    Auto
    Alfa Romeo Centocinquantasei in colore blu vela metallizzato 1970 centimetri cubici
    Postów
    155

    Domyślnie

    super. zastanawiałem się co się dzieje gdy nawali przepływka i lambda. teraz już wiem. dzięki
    jeżeli tak dobrze się znasz to może wiesz co to może być: Alfa na zimnym po włączeniu 1, puszczeniu sprzęgła i dodaniu lekko gazu. brak reakcji obrotomierza dopiero po przegazówie jedzie. staram się zapalić ją żeby pochodziła na luzie. wtedy nic się takiego nie dzieje. po podłączeniu kompa nic nie wykazało.

  8. #8
    Użytkownik Romeo Avatar Aster156
    Dołączył
    08 2011
    Auto
    Ford Ka MKII, Citroen C3 II
    Postów
    838

    Domyślnie

    Cytat Napisał nelo89 Zobacz post
    Po wybraniu opcji rozłączyć się po chwili, wyjąć kluczyk, włożyć, przekręcić na MAR na 60 sek, na pozycję wyłączoną na 60 sek, odpalić auto i nie dotykać gazu aż - tu są dwie szkoły - albo nie włączy się wentylator chłodnicy, albo ok. 15-20 min aż ustabilizuje się prędkość biegu jałowego. Po fakcie, bez gaszenia silnika, przejechać ok. 10 km i dopiero zgasić.
    Przyznam, że takiej procedury adaptacji nie znam. Zawsze było 90sek. stacyjka wyłączona, 90 sek. włączona, rozruch i praca do dwóch tików wentylatora
    Ostatnio edytowane przez Aster156 ; 26-10-2012 o 22:59

  9. #9
    Użytkownik Romeo Avatar Krusz
    Dołączył
    07 2011
    Mieszka w
    Warszawa / Lancaster UK
    Auto
    156 1.8TS '02
    Postów
    1,517

    Domyślnie

    Cytat Napisał mattom Zobacz post
    zawsze sądziłem ze padniety wariator to jednak na wysokich wpływa na moc, a nie na niskich ... ale widocznie tęgie głowy wiedzą inaczej
    Nie jestem pewien, ale nie jest tak, że to zależy od tego "jak padnie"? tzn w jakiej pozycji będzie się zacinał.

    Dorzuciłbym jeszcze jedną usterkę specyficzną dla TwinSparka - zablokowanie się zmiennej geometrii dolotu.
    Objawy to brak mocy powyżej 5500rpm, albo poniżej
    Problemem jest syf w dolocie - olej - który "zakleja" ruchome części dolotu.
    Rozwiązanie proste - wykręcić plastikowy kolektor, umyć i zamontować z powrotem.
    Nigdy nie zobaczymy błędu z tym związanego, bo nie ma tam żadnych czujników.

    Pzdr,
    Krusz

  10. #10
    Użytkownik Znawca Avatar darek2116
    Dołączył
    06 2010
    Mieszka w
    Bedzin
    Auto
    164 Super 3.0 V6 12V
    Postów
    1,536

    Domyślnie

    Olej na max...
    Częso spotykam się właśnie że sprawdzam olej a tam full i kawałek.To jest na prawde nie zdrowo a wariatorowi to nie pomoże na pewno tylko szkodzi dla pompy oleju i układu korbowego-3/4 stanu około to jest normalne.Wariator i jego smarowanie nie dziala w ten omylny sposob
    Wariator sie nie zacina raczej ale agonalny stan raz widzialem 3 zęby wyrwane z jednego kółka i kaszanke w Lybrze
    Dołoże nadmierne parowanie w modelach przed FL,zatkane odpływy z podszybia.
    Na ścianie grodziowej silnika z lewej i prawej strony można po wnikliwym opatrzeniu dostrzec gumowe cienkie i miękkie rureczki które należy przetkać i zebrać jak najwięcej z podszybia liści i innych zabrudzeń no i przy okazji zmienić filtr kabinowy znajdujący sie akurat w podszybiu
    Pomaga w 100% bo długo sie z tym męczyłem aż udrożniłem te kanały-latem spokój ale deszczowe dni i zima to nawet klima nie pomagała

Podobne wątki

  1. Typowe przywitanie, bez fajerwerków.
    Utworzone przez Kacperrro w dziale Tu się witamy
    Odpowiedzi: 2
    Ostatni post / autor: 11-08-2014, 20:32
  2. 147 Co w Niej piszczy - TYPOWE USTERKI
    Utworzone przez BOCZEK w dziale Porady przy zakupie
    Odpowiedzi: 76
    Ostatni post / autor: 08-09-2013, 10:58
  3. [145] Typowe usterki naszych Alf
    Utworzone przez Rzmudzior w dziale 145/146/155
    Odpowiedzi: 3
    Ostatni post / autor: 22-08-2012, 22:02
  4. znow licze na wasza pomoc 2 typowe tematy
    Utworzone przez borsukmax w dziale 156
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post / autor: 01-04-2009, 18:45

Tagi dla tego tematu

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
Amortyzatory