Pokaż wyniki od 1 do 8 z 8

Temat: ASR i elektroszpera

  1. #1
    Użytkownik Maniak resoraków Avatar Złoty
    Dołączył
    09 2012
    Mieszka w
    Jaworzynka
    Auto
    Alfa Romeo 156 1.9 JTD Q4 SW DISTINCTIVE
    Postów
    521

    Domyślnie ASR i elektroszpera

    Witam

    Pytanie czysto-techiczne. Mam AR 156 Q4. w wyposażeniu posiada ASR (chyba każdy wie co to), W instrukcji wyczytałem, że ASR działa na 2 podstawowych zasadach w zależności od warunków:
    -Jeżeli buksują oba koła to zmniejsza dawkę paliwa przez co zmniejsza się moment obrotowy.
    -Jeżeli buksuje jedno koło to zostaje ono przyhamowane aby moment został przekazany na koło o lepszej przyczepności (taki system EDB czyli elektroszpera)

    To wyczytałem w instrukcji do 156, niestety w dodatku do Q4 nic o tym niema. I tu moje pytania:
    Czy w Q4 działa to na podobnej zasadzie i na wszystkich 4 kołach?
    Czy przy wyłączonym ASR elektroszpera będzie aktywna.

    Ciekawi mnie bo w górach w zimę na podjazdach czy w zaspie ASR tylko będzie przeszkadzał, a taka elektroszpera jest idealna i bardzo wskazana w takich warunkach.

    Pozdro

  2. #2
    Użytkownik Fachowiec
    Dołączył
    04 2011
    Auto
    916 i 955
    Postów
    2,266

    Domyślnie

    A czy w q4 jest elektroniczna szpera? czy torsen c?
    mogę się mylić, ale sądzę że to drugie...

  3. #3
    Użytkownik Maniak resoraków Avatar Złoty
    Dołączył
    09 2012
    Mieszka w
    Jaworzynka
    Auto
    Alfa Romeo 156 1.9 JTD Q4 SW DISTINCTIVE
    Postów
    521

    Domyślnie

    w Q4 torsen jest tylko jako między osiowy mechanizm różnicowy. W tylnym i przednim dyferencjale są standardowe.
    Tylko Q2 posiada torsena między kołami

  4. #4
    Użytkownik Rowerzysta
    Dołączył
    03 2009
    Mieszka w
    Rybnik
    Auto
    156 SW 2,5 V6 2002
    Postów
    88

    Domyślnie

    Elektroszpery raczej nie masz, chyba że ktoś zaspawał ci dyfer
    Co do ASR/VCD to zauważyłem, że jak przytrzymam lekko gaz przy podsterowności to w pewnym momencie auto zaczyna mi jakby zacieśniać zakręt. Podejrzewam że przy Q4 działa to podobnie

  5. #5
    Użytkownik Romeo
    Dołączył
    02 2011
    Mieszka w
    Grodzisk Mazowiecki
    Auto
    Laguna III 2.0T
    Postów
    822

    Domyślnie

    Cytat Napisał mac!ek Zobacz post
    A czy w q4 jest elektroniczna szpera? czy torsen c?
    mogę się mylić, ale sądzę że to drugie...
    Oczywiście że w Q4 i w crossie jest torsen C. A w crossie i q4 jest dodatkowo częściowa blokada mechanizmu różnicowego na tylne koła.
    Ostatnio edytowane przez PRE2ES ; 02-10-2012 o 08:10

  6. #6
    Użytkownik Pirat drogowy Avatar fkkamil
    Dołączył
    08 2011
    Mieszka w
    Kraków/Dęblin
    Auto
    Alfa Romeo 147 1.9 JTD 115KM Progression
    Postów
    219

    Domyślnie

    Nie wiem jak jest jeśli masz ASR i VDC ale jak tylko ASR to masz jedynie zmniejszenie dawki paliwa. Przyhamowywanie koła buksującego przy pomocy hamulców występuje w TCS, ESP.

  7. #7
    Użytkownik Maniak resoraków Avatar Złoty
    Dołączył
    09 2012
    Mieszka w
    Jaworzynka
    Auto
    Alfa Romeo 156 1.9 JTD Q4 SW DISTINCTIVE
    Postów
    521

    Domyślnie

    Cytat Napisał PRE2ES Zobacz post
    Oczywiście że w Q4 i w crossie jest torsen C. A w crossie i q4 jest dodatkowo częściowa blokada mechanizmu różnicowego na tylne koła.
    Jeżeli tak jest, to nawet lepsze rozwiązanie niż elektroszpera, która działa dopiero po zerwaniu przyczepności jednego z kół. Taki dyferencjał ze zwiększonym tarciem (bo myślę, że o t chodzi) jest nawet w zimie bardziej wskazany. Szczególnie jak chce się trochę pobawić (oczywiście na wyłączonym z ruchu parkingu )



    Cytat Napisał fkkamil Zobacz post
    Nie wiem jak jest jeśli masz ASR i VDC ale jak tylko ASR to masz jedynie zmniejszenie dawki paliwa. Przyhamowywanie koła buksującego przy pomocy hamulców występuje w TCS, ESP.
    ASR raczej nie występuje bez VDC:
    Cytat Napisał Instrukcja Obsługi

    FUNKCJONOWANIE ASR
    (ANTYSLIP REGULATION): OPIS

    Funkcja ASR jest zintegrowana z systemem
    VDC. Kontroluje napęd samochodu i interweniuje
    automatycznie, gdy rozpozna poślizg
    jednego lub obu kół napędowych.
    W zależności od warunków poślizgu uruchamiane
    są dwa różne systemy kontroli:
    – w przypadku poślizgu obu kół napędowych
    spowodowanego zbyt dużą mocą przenoszoną
    na koła, ASR zmniejsza moc przenoszoną
    z silnika.
    – w przypadku poślizgu tylko jednego ko-
    ła napędowego ASR uruchamia automatycznie
    hamowanie tylko tego koła. Działanie to
    jest analogiczne do działania samoblokującego
    mechanizmu różnicowego.

  8. #8
    Użytkownik Maniak resoraków Avatar Złoty
    Dołączył
    09 2012
    Mieszka w
    Jaworzynka
    Auto
    Alfa Romeo 156 1.9 JTD Q4 SW DISTINCTIVE
    Postów
    521

    Domyślnie

    Cytat Napisał PRE2ES Zobacz post
    Oczywiście że w Q4 i w crossie jest torsen C. A w crossie i q4 jest dodatkowo częściowa blokada mechanizmu różnicowego na tylne koła.
    Robiłem tylne hamulce i mogę teraz podzielić się wszystkimi moimi spostrzeżeniami odnośnie napędu Q4. Częściowa blokada tylnego mostu nie występuje. Przynajmniej w wersji SW Q4, ale wątpię żeby do Croswagona montowali inne mosty (możliwe, że wersje bez ASR, o ile takie były, miały częściową blokadę). ASR pełni rolę blokady mechanizmu różnicowego przedniego, tylnego jak i wspomaga torsena. Wspomaga, ponieważ gdy powiedzmy tylne koła znajdą się na lodzie, to sam przód nie pociągnie auta i analogicznie gdy przód jest na lodzie. Obie osie muszą mieć jakiś opór aby torsen działał i ten opór zapewnia przyhamowanie ślizgających się kół.

Tagi dla tego tematu

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
Amortyzatory