pytanie do specjalistow od olejow, ktora specyfikacja oleju przekladniowego jest wyzsza(lepsza) i swidczy o jego lepszej jakosci/klasie API GL5 czy API GL4?
pytanie do specjalistow od olejow, ktora specyfikacja oleju przekladniowego jest wyzsza(lepsza) i swidczy o jego lepszej jakosci/klasie API GL5 czy API GL4?
GL-4 - przekładnie stożkowe i hipoidalne pracujące w umiarkowanych warunkach, mosty napędowe z hipoidalnym uzębieniem o małym wyboczeniu osi, mechaniczne skrzynie biegów (zawiera bardzo dużo dodatków uszlachetniających, w tym EP);
Ten olej stosowany był we wczesniejszych modelach z lat 90 i był normą , bo taki wówczas olej był prawdopodobnie popularny i wystarczający.
GL-5 - skrzynie manualne, przekładnie główne i hipoidalne o dużym wyboczeniu osi, eksploatowane w najtrudniejszych warunkach, przekładnie o zmiennym obciążeniu (zawiera cały pakiet dodatków);
Olej ten upowszechnił się w nowych generacjach samochodów. Aktualnie stosowany jest do bardziej wymagających skrzyń biegów.
Dodatkowo:
Jeśli chodzi o oleje spełniające wymagania klasy GL-4 (najczęściej stosowany olej) i GL-5 jednocześnie (np. Fuchs Titan Renep 8090 MC SAE 80W-90, Texaco Multigear S SAE 75W/90, BP Energear SHM-M SAE 75W/90, Valvoline Synpower Gear Oil TDL SAE 75W/90 czy Motul MotylGear SAE 75W/90), to można je stosować w skrzyniach, w których producent dopuszcza stosowanie płynów o klasyfikacji GL-4. W innych przypadkach nie zaleca się stosowania oleju klasy GL-5 z uwagi na możliwość korozji stopów kolorowych, z których są wykonane np. synchronizatory.Skrzynie biegów zblokowane z przekładnią główną i mechanizmem różnicowym (auta klasy SUV, np. Honda CR-V, Toyota RAV-4 czy Suzuki Ignis 4x4) wymagają stosowania olejów o klasie lepkości SAE 80W-90 lub SAE 75W-90 (np. Castrol TAF-X, Motul 90 PA SAE 90) i specyfikacji jakościowej API GL-4.
Podsumowując: O wyborze może decydować jedynie aspekt finansowy oraz opinia, że im wyższy nr tym lepszy olej.
![]()
pytałem bo musze zalac u siebie skrzynie a na nalepce pod maska mam napisane Tutela ZC 75 synth (API GL4) / Tutela Car Matryx (API GL5)
taki tez wlasnie zakupilem bo matryxa nie mieli na sklepie takze problem sie sam rozwiazal![]()
Nie wątpię. Powody mogą być dwa:
1. Korozja synchronizatorów jeszcze nie jest odczuwalna,
2. jego skrzynka dobrze trawi GL-5.
Tak jak pisze w tekście, GL-5 jest agresywny dla materiału z którego wykonane są synchronizatory w niektórych skrzynkach. Jeżeli producent zaleca GL-4, zazwyczaj oznacza to, że GL-5 nie powinno się stosować. Synchronizatory będą korodować aż w końcu stracą swoje parametry.
To nie są oleje lepszy i gorszy. To są inne oleje.
GL-5 to też olej przekładniowy, ale z tego co doczytałem stosowany głównie do mechanizmów różnicowych, mostów i reduktorów. Są to zespoły przekładniowe o stałym przełożeniu, bez synchronizatorów.
Ostatnio edytowane przez żuwik ; 26-09-2010 o 12:43 Powód: Uzupełnienie
Jesteś pewny, że MATRYX ma API GL5, a nie GL4 ?
Jeden i drugi będzie dobry. ZC SYNTH jest żółty, MATRYX - czerwony. Jak będziesz zlewał to sobie sprawdź co miałeś.
PS. Dopilnuj ilość zalanego oleju, bo w niektórych instrukcjach są BZDURY! Np. u mnie skrzynia przy montażu zalewana jest ilością 3,1l, natomiast przy wymianie trzeba nalać 2,9l. Instrukcja podaje 2l :/
Ty w 1,9 masz Alfowską skrzynię, więc będzie pewnie inaczej.